Lasi tālāk, lai uzzinātu, kas tiek vērtēts tehniskajā apskatē, kādos gadījumos nepieciešama atkārota tehniskā apskate un kā tai sagatavoties.
Atkārtotas tehniskās apskates vispārīgie noteikumi
Vispārīgie noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati ir reglamentēti Ministru kabineta noteikumos Nr.295 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa". Šo noteikumu kontekstā apskatīsim, kas ir tehniskā apskate, kāds ir tās mērķis un kādos gadījumos nepieciešama atkārota tehniskā apskate.
Kas ir tehniskā apskate un tās mērķis?
Transportlīdzekļu valsts tehniskā apskate ir valsts noteikta procedūra, kuras laikā tiek veikta transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa pārbaude, lai novērtētu tā atbilstību drošības, vides aizsardzības un ekspluatācijas normām.
Transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates galvenais mērķis ir nodrošināt, ka ceļu satiksmē piedalās tikai droši un tehniskajiem standartiem atbilstoši transportlīdzekļi. Šo pārbaudi veic tehniskās apskates stacijās, kas pieejamas visā Latvijā.
Tehniskā apskate ir obligāta visiem ceļu satiksmē iesaistītajiem transportlīdzekļiem, tostarp vieglajiem automobiļiem, motocikliem, autobusiem, kravas automobiļiem, kā arī to piekabēm un puspiekabēm, kas reģistrēti Latvijā.
Pamatpārbaude un atkārtota pārbaude
Transportlīdzekļu tehniskajā kontrolē izšķir divus pārbaužu veidus – pamatpārbaude un atkārtota pārbaude.
Pamatpārbaude ir obligātā tehniskā apskate, kuru veic regulāri, atbilstoši noteiktajam periodiskumam. Tā tiek veikta arī šādos gadījumos:
- Transportlīdzeklim iepriekšējā apskatē tika konstatēti nopietni bojājumi, kas novērtēti ar 3. vērtējumu.
- Ir beidzies pagaidu atļaujas termiņš, kas ļāva transportlīdzeklim piedalīties ceļu satiksmē.
- Ceļa kontroles laikā transportlīdzeklim konstatēti būtiski trūkumi ar 3. vērtējumu.
- Transportlīdzekļa īpašnieks vēlas saņemt īpašus sertifikātus vai atzīmes, piemēram, ADR sertifikātu bīstamu kravu pārvadāšanai vai ETMK sertifikātu kravas automašīnām.
Savukārt atkārtotā pārbaude tiek veikta, lai novērstu konstatētos trūkumus, un tā jāveic līdz pagaidu atļaujā norādītajam derīguma termiņam. Šo pārbaudi veic šādos gadījumos:
- Pamatpārbaudē vai ceļa kontrolē transportlīdzeklim piešķirts 2. vērtējums, kas nozīmē, ka tam ir jāveic labojumi.
- Transportlīdzeklis neatbilst īpašām tehniskām prasībām, piemēram, saistībā ar bīstamu kravu pārvadāšanu, tahogrāfa vai ātruma ierobežotājierīces uzstādīšanu, vai ar prasībām pasažieru komercpārvadājumiem (piemēram, taksometriem un autobusiem ar maksimālo ātrumu 100 km/h).
Kādos gadījumos nepieciešama atkārtota tehniskā apskate?
Atkārtota tehniskā apskate ir nepieciešama gadījumos, kad transportlīdzeklim pamatpārbaudes laikā vai ceļa kontrolē ir konstatēti trūkumi, kas apdraud tā drošību vai neatbilst noteiktajām prasībām. Piemēram, transportlīdzeklis pamatpārbaudē saņēmis 2.vērtējumu, kas nozīmē, ka konstatēti būtiski, bet ne kritiski defekti (nolietotas riepas vai neprecīzi noregulētas gaismas).
Cik reizes drīkst veikt atkārtotu tehnisko apskati?
Ja transportlīdzeklis neiziet tehnisko apskati, tam uz noteiktu laiku tiek piešķirta pagaidu atļauja piedalīties ceļu satiksmē, taču ir ierobežojumi, cik bieži noteiktā laika periodā šo atļauju var saņemt.
Noteikumi par atkārtotu tehnisko apskati Latvijā
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.295 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa" 31. punktu, pagaidu atļauja sešu mēnešu laikā tiek dota ne vairāk kā divas reizes.
Ja sešu mēnešu laikā trešajā vai nākamajās pamatpārbaudēs transportlīdzeklim atkārtoti piešķirts 2. vērtējums, pagaidu atļauja dota netiek, bet transportlīdzekļa vadītājam tiek dota iespēja transportlīdzekli tās pašas dienas laikā nogādāt stāvvietā vai remonta vietā.
Atkārtotās tehniskās apskates izmaksas un nosacījumi
Atkārtotas tehniskās apskates cenas ir noteiktas Ministru kabineta noteikumos Nr.1000 "Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" publisko maksas pakalpojumu cenrādis". Veicot atkārtotu pārbaudi, jārēķinās ar sekojošiem maksājumiem:
- Atkārtota pārbaude vieglajam auto (M1 kategorija) – 15,69 EUR;
- Atļaujas piedalīties ceļu satiksmē piešķiršana, veicot atkārtotu transportlīdzekļa valsts tehnisko apskati – 1,42 EUR.
Iespējamais sods par braukšanu bez tehniskās apskates
Braukšana ar transportlīdzekli, kuram nav derīgas tehniskās apskates, ir ne tikai ceļu satiksmes drošības noteikumu pārkāpums, bet arī administratīvs pārkāpums, par ko tiek piemērots sods.
Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma (CSL) 71. panta pirmo daļu, transportlīdzekļa vadītājam par piedalīšanos ceļu satiksmē ar transportlīdzekli, kam nav veikta valsts tehniskā apskate noteiktajā termiņā, tiek piemērots naudas sods no 11 līdz 24 naudas soda vienībām (55 – 120 eiro). Turklāt transportlīdzeklim bez derīgas tehniskās apskates var tikt liegta dalība ceļu satiksmē, konfiscējot tā numura zīmes.
Lai izvairītos no soda sankcijām un nodrošinātu satiksmes drošību, autovadītājiem ir būtiski regulāri pārbaudīt tehniskās apskates termiņu un savlaicīgi veikt transportlīdzekļa pārbaudi.
Tehniskā apskate kā atbildīga autovadītāja pienākums
Apkopojot svarīgāko – veikt transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati ir obligāta prasība. Pārbaude palīdz savlaicīgi identificēt un novērst transportlīdzekļa tehniskos trūkumus, kas var apdraudēt gan vadītāju, gan citus ceļu satiksmes dalībniekus.
Kā efektīvi sagatavoties tehniskajai apskatei?
Lai nodrošinātu veiksmīgu tehniskās apskates norisi un izvairītos no nevajadzīgām problēmām, ir svarīgi veikt iepriekšēju sagatavošanos un novērtēt automašīnas tehnisko stāvokli. Rūpīga transportlīdzekļa pārbaude un nelielu problēmu novēršana pirms apskates var palīdzēt nodrošināt, ka transportlīdzeklis atbilst visām prasībām, tādējādi izvairoties no atkārtotas apskates.
Veic iepriekšēju pārbaudi
Pirms tehniskās apskates ir svarīgi veikt rūpīgu iepriekšēju pārbaudi, lai pārliecinātos, ka transportlīdzeklis atbilst prasībām. Pārbaudi būtiskākās transportlīdzekļa daļas, piemēram, bremzes, gaismas, riepas, izplūdes sistēmu un balstiekārtu, jo šie ir galvenie elementi, kas ietekmē transportlīdzekļa drošību uz ceļa.
Novērs nelielus bojājumus
Mazas problēmas, piemēram, izdegušas spuldzītes, nolietotas riepas vai neregulētas gaismas, var viegli novērst pirms apskates un izvairīties no iespējamām problēmām, kas varētu ietekmēt apskates rezultātu.
Regulāra apkope
Tāpat svarīga ir regulāra transportlīdzekļa apkope un OCTA atjaunošana, jo, veicot nelielus remontus un uzturot automašīnu labā tehniskajā stāvoklī, ir mazāka iespēja, ka apskates laikā tiks konstatēti lielāki defekti, kas var prasīt atkārtotu pārbaudi un radīt papildu izmaksas.