Ceļu satiksmes administratīvie sodi: Kas jāzina katram autovadītājam?

Ceļu satiksmes administratīvie sodi: Kas jāzina katram autovadītājam?

Ceļu satiksmes likumi spēlē būtisku lomu sabiedrības drošības nodrošināšanā. Tie regulē ne tikai transportlīdzekļu vadītāju uzvedību, bet arī palīdz novērst potenciālos negadījumus un nodrošināt ceļu satiksmes kārtību. Tomēr, cik bieži mēs patiesi apzināmies šo noteikumu nozīmi un izprotam sekas, ja tie tiek pārkāpti? 

Administratīvie sodi ir viens no galvenajiem instrumentiem, kā valstī tiek nodrošināta šo noteikumu ievērošana. Tie ne tikai sodu formā atgādina par pārkāpumiem, bet arī veicina atbildīgāku uzvedību. 

Šajā rakstā skaidrosim, kādi likumi regulē ceļu satiksmes drošību un administratīvo sodu apmēru, un kā rīkoties, ja vēlies sodu pārstrīdēt. Lasi tālāk!

Likumi un noteikumi

Latvijā satiksmes drošību, regulē Ceļu satiksmes likums, kas stājās spēkā 1997.gadā. Likumā ir atrunāti sekojoši aspekti — ceļu satiksmes pārvalde un likuma izpildes nodrošināšana, pamatnoteikumiem uz ceļiem, transportlīdzekļu reģistrācija, satiksmes dalībnieku tiesības un pienākumi, satiksmes drošības reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpumi u.c. 

Šis likums ir būtisks arī administratīvo sodu kontekstā, piemēram, 55.pantā ir atrunāti soda apmēri par braukšanas ātruma pārsniegšanu, par ko pastāstīsim nedaudz vēlāk.

Tāpat satiksmes drošības noteikumi tiek reglamentēti Ceļu satiksmes noteikumos. Noteikumos ir atrunāti sekojoši aspekti — transportlīdzekļa vadītāja pienākumi īpašos gadījumos, transportlīdzekļa vadītāja rīcība pēc negadījuma, ceļu satismes regulēšana u.c.

Visbeidzot, administratīvo sodu kontekstā jāņem vērā arī Administratīvās atbildības likums. Likumā skaidrots, kas ir administratīvais pārkāpums, administratīvais sods, soda piemērošana un administratīvā pārkāpuma procesa norise. 

Pamata sodi ceļu satiksmē un to kategorijas

Ir daži sodu pamatveidi, kas visbiežāk tiek piemēroti pārkāpumu gadījumā. Tie ir administratīvie sodi, naudas sods, soda punkti vai automašīnas konfiskācija. Apskatīsim kādos gadījumos tiek piemērots konkrētais soda veids un galveno, kas par to jāzina.

Administratīvie sodi 

Administratīvie sodi ir aprakstīti Administratīvās atbildības likumā. Saskaņā ar likuma 3.nodaļas 13. pantu, administratīvais sods ir ietekmēšanas līdzeklis, kas tiek piemērots administratīvo pārkāpumu izdarījušajai personai, lai aizsargātu sabiedrisko kārtību, atjaunotu taisnīgumu, sodītu par izdarīto pārkāpumu, kā arī atturētu administratīvo pārkāpumu izdarījušo personu un citas personas no turpmākas administratīvo pārkāpumu izdarīšanas.

Administratīvajam sodam ir vairāki veidi. Par pārkāpumiem ceļu satiksmē var tikt piemērots:

Brīdinājums — nosodījums, kas tiek izteikts rakstveidā.

Naudas sods — naudas sods ir noteikta naudas summa, kas administratīvi sodītajai personai jāmaksā par izdarītu administratīvo pārkāpumu.

Tiesību atņemšana — tiesību atņemšana ir personai piešķirto tiesību anulēšana, nosakot tai aizliegumu noteiktu laiku atkārtoti iegūt šīs tiesības un piedalīties ceļu satiskmē. Tiesību atņemšana tiek piemērota no viena mēneša līdz pieciem gadiem.

Naudas sodi

Naudas sods ir viens no administratīvā soda veidiem. Saskaņā ar likumu, to izsaka naudas soda vienībās, kur viena naudas soda vienība ir pieci eiro. Svarīgākais, kas jāzina par naudas sodiem:

  • Minimālais naudas sods fiziskajām un juridiskajām personām ir divas naudas soda vienības.
  • Maksimālais naudas sods fiziskajām personām ir 400 naudas soda vienību, bet juridiskajām personām — 4000 naudas soda vienību.
  • Nepilngadīgajam piemēro pusi no tā naudas soda, kas par tādos pašos apstākļos izdarītu administratīvo pārkāpumu būtu piemērojams pilngadīgai personai.

Sodu punkti

Viens no Ceļu satiksmes likuma svarīgākajiem aspektiem ir pārkāpumu uzskaites punktu sistēma. Saskaņā ar likuma 43.pantu:

  • Maksimālais reģistrējamais punktu skaits ir 10 punkti transportlīdzekļu vadītājiem, kuru stāžs ir mazāks par diviem gadiem, un 16 punkti — pārējiem transportlīdzekļu vadītājiem.
  • Maksimālais par vienu pārkāpumu reģistrējamais punktu skaits ir astoņi punkti.
  • Atbilstoši izdarītajam pārkāpumam reģistrētie punkti ir spēkā divus līdz piecus gadus atkarībā no pārkāpuma smaguma.

Atbilstoši pārkāpumu uzskaites punktu sistēmai transportlīdzekļu vadītājiem piemēro šādus ietekmēšanas līdzekļus:

  • Brīdinājums, nosūtot pa pastu vai elektroniski transportlīdzekļa vadītājam informāciju par viņam reģistrēto punktu skaitu;
  • Apmācības kursi (semināri) ceļu satiksmes drošības jautājumos vai drošas transportlīdzekļa vadīšanas jautājumos;
  • Eksāmens satiksmes drošības jautājumos;
  • Transportlīdzekļu vadīšanas iemaņu pārbaude;
  • Transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums uz vienu gadu, ja sasniegts maksimālais uzskaites punktu skaits;
  • Braukšanas uzvedības korekcijas grupas nodarbības.

Automašīnas konfiskācija

Retāk kā papildsods var tikt piemērota automašīnas konfiskācija. Saskaņā ar Krimināllikuma 70.pantu transportlīdzekli var konfiscēt, ja tas pieder noziedzīgā nodarījuma izdarītājam, ja ar to ir izdarīts noziedzīgs nodarījums pret satiksmes drošību alkohola, narkotisko vielu, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē. 

Sodīšanas procesa soļi

Apskatīsim, kāds ir administratīvo sodu piešķiršanas process.

Pārkāpuma konstatēšana

Pirmais solis, lai reģistrētu pārkāpumu, ir pārkāpuma konstatēšana. Visbiežāk pārkāpumi tiek fiksēti ar tehniskiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli. Piemēram, lai konstatētu braukšanas ātruma pārsniegšanu, tiek izmantoti fotoradari. 

Tomēr ir pārkāpumi, kurus var konstatēt tikai apturot transportlīdzekli. Piemēram, lai konstatētu alkohola reibumu, Valsts policijas darbinieki ir tiesīgi pārbaudīt vadītāja izelpoto gaisu ar šim nolūkam paredzētu mēraparātu. Savukārt, lai konstatētu narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmi, vadītājs var tikt nogādāts medicīnas iestādē.

Soda noteikšana

Kad konstatēts pārkāpums, tiek piemērots atbilstošs sods, kas var būt brīdinājums, soda punkti, naudas sods vai tiesību izmantošanas aizliegumu uz laiku līdz diviem gadiem. Tas, kādu sodu saņemsi, ir atkarīgs no pārkāpuma nopietnības.

Soda apmaksa

Visbeidzot, ceļu satiksmes drošību reglamentējošo aktu pārkāpuma rezultātā nodarītais zaudējums ir jāatlīdzina. Par to ir atbildīgs transportlīdzekļa vadītājs vai īpašnieks.

Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 43.pantu, personai, kura izvairās no noteiktā naudas soda izpildes, ir liegts izsniegt transportlīdzekļa vadītāja apliecību, veikt personas īpašumā esoša transportlīdzekļa tehnisko apskati un reģistrācijas darbības.

Svarīgi atcerēties, ka sods pilnā apmērā ir apmaksājams ne vēlāk kā viena mēneša laikā no dienas, kad sods stājies spēkā. Naudas sods tiek ieskaitīts valsts pamatbudžeta ieņēmumos. Vairāk par šo procesu lasi Ceļu Satiksmes Drošības direkcijas rakstā — Administratīvie pārkāpumi.

Biežākie pārkāpumi un sodu apmēri

Visbiežāk ceļu satiksmē tiek veikti sekojoši pārkāpumi — atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana, nepareiza automašīnas novietošana vai stāvēšana, braukšana alkohola reibumā un braukšana bez OCTA. Taču kāds sods tiek piemērots katrā no šajām situācijām?

Pārsniegts ātrums

Atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana un piemērojamais sods ir atrunāts Ceļu satiksmes likuma 55. pantā. Saskaņā ar to:

  • Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz 10 kilometriem stundā piemēro brīdinājumu transportlīdzekļa vadītājam;
  • Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 11 kilometriem stundā līdz 20 kilometriem stundā piemēro brīdinājumu vai naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam četru naudas soda vienību apmērā;
  • Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 21 kilometra stundā līdz 30 kilometriem stundā piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam astoņu naudas soda vienību apmērā;
  • Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 31 kilometra stundā līdz 40 kilometriem stundā piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam sešpadsmit naudas soda vienību apmērā;
  • Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 41 kilometra stundā līdz 50 kilometriem stundā piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no trīsdesmit divām līdz četrdesmit četrām naudas soda vienībām;
  • Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 51 kilometra stundā līdz 60 kilometriem stundā piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no četrdesmit astoņām līdz sešdesmit četrām naudas soda vienībām un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz trim mēnešiem;
  • Par braukšanas ātruma pārsniegšanu no 61 kilometra stundā līdz 70 kilometriem stundā piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no simt četrdesmit četrām līdz simt deviņdesmit divām naudas soda vienībām un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz deviņiem mēnešiem;
  • Par braukšanas ātruma pārsniegšanu vairāk par 70 kilometriem stundā piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no divsimt astoņdesmit līdz četrsimt naudas soda vienībām un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz laiku no 12 līdz 36 mēnešiem.

Nepareiza stāvēšana un apstāšanās

Apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpšana ir atrunāta Ceļu satiksmes likuma 57. pantā. Par apstāšanos piemēro sodu, ja transportlīdzeklis ir apstājies:

  1. Ceļa kreisajā pusē gadījumos, kad tas nav atļauts;
  2. Uz brauktuves, ja ceļam ir nomale;
  3. Nepietiekami tuvu brauktuves malai, ja ceļam nav nomale;
  4. Vietās, kur tas aizsedz luksofora signālus vai ceļa zīmes;
  5. Vietās, kur brauktuves mala apzīmēta ar 920. ceļa apzīmējumu, kā arī vietās, kur brauktuves mala vai apmale apzīmēta ar 943. vai 947. ceļa apzīmējumu.

Šajos gadījumos transportlīdzekļa vadītājam tiek izteikts brīdinājums vai piemērots naudas sods triju naudas sodu apmērā.

Savukārt brīdinājumu vai naudas sodu līdz sešām soda vienībām piemēro, ja transportlīdzeklis ir apstājies:

  1. Otrajā rindā, kad tas nav atļauts;
  2. Tiltiem, estakādēm, ceļa pārvadiem vai zem tiltiem;
  3. Vietās, kur attālums starp brauktuves nepārtraukto ceļa apzīmējuma līniju, sadalošo joslu vai pretējo brauktuves malu un apturētu transportlīdzekli ir mazāks par trim metriem;
  4. Uz gājēju pārejām, vietās, kur brauktuvi šķērso velosipēdu ceļš, gājēju un velosipēdu ceļš vai kopīgs gājēju un velosipēdu ceļš, vai tuvāk par pieciem metriem no šīm vietām;
  5. Krustojumā un tuvāk par pieciem metriem no tā;
  6. Tuvāk par 25 metriem pirms un 10 metriem aiz 541., 542. vai 543. ceļa zīmes;
  7. Uz ieskrējiena vai bremzēšanas joslām;
  8. 326. ceļa zīmes darbības zonā;
  9. Uz tramvaja sliežu ceļa klātnes vai tās tiešā tuvumā, ja tas traucē tramvaja kustību;
  10. Tuneļos;
  11. Uz ietvēm, gājēju ceļiem, gājēju un velosipēdu ceļiem, kopīgiem gājēju un velosipēdu ceļiem vai velosipēdu ceļiem un velojoslām vietās, kur tas ir aizliegts.

Sodu par nepareizu stāvēšanu var atrast šī paša likuma 57.pantā.

Alkohola lietošana

Pārkāpumi un sodi, kas saistīti ar transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā vai narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē, atrunāti CSL 62.pantā. Attiecībā uz alkohola lietošanu, jāņem vērā pirmais apakšpunkts, kas paredz, ka:

Par transportlīdzekļa vadīšanu, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 0,2 promiles, bet nepārsniedz 0,5 promiles, piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no četrdesmit divām līdz astoņdesmit sešām naudas soda vienībām un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz sešiem mēnešiem.

Braukšana bez OCTA 

Visbeidzot, sods par braukšanu bez OCTA ir reglamentēts Ceļu satiksmes likuma 71.pantā, kas paredz, ka par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA), piemēro naudas sodu no septiņpadsmit līdz divdesmit četrām naudas soda vienībām.

Iespējamie apstrīdēšanas ceļi

Ja uzskati, ka sods ir nepamatots, to var pārsūdzēt augstākai amatperesonai. To var izdarīt 10 darba dienu laikā no lēmuma paziņošanas dienas. Sudzība jāiesniedz amatpersonai, kura pieņēmusi lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā. Visa nepieciešamā informācija par lēmuma pārsūdzēšanu vienmēr ir norādīta lēmumā.

Nobeigumā — ir būtiski atcerēties, ka noteikumi nav tikai formālas prasības, tie ir izstrādāti, lai aizsargātu gan autovadītājus, gan gājējus, kā arī novērstu negadījumus uz ceļa. Savukārt administratīvie sodi kalpo kā atgādinājums par sekām, kas var rasties neapdomīgas vai bezatbildīgas rīcības rezultātā. Galu galā, atbildīga un likumpaklausīga braukšana ir pamats vispārējai satiksmes drošībai.