Obligātā transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšana (OCTA) ir apdrošināšana, kas nepieciešama katram motorizēto sauszemes transportlīdzekļu īpašniekam, kas piedalās ceļu satiksmē. Tā nodrošina finansiālu aizsardzību, ja ceļu satiksmes negadījumā tiek nodarīti zaudējumi trešajai personai vai tās mantai. OCTA iegādes prasības ir noteiktas Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas paredz, ka ikvienam transportlīdzeklim, kas piedalās ceļu satiksmē, ir jābūt apdrošinātam. Līdz ar to, OCTA polise Latvijā ir obligāta un piedalīšanās ceļu satiksmē bez tās ir administratīvs pārkāpums.
Šajā rakstā skaidrosim, kāds ir sods par braukšanu bez octa polises un kādas ir iespējamās sekas. Tāpat apskatīsim, kā šāda veida pārkāpums tiek fiksēts. Lasi tālāk!
Kāds ir sods par braukšanu bez OCTA polises?
Sods par braukšanu bez derīgas OCTA polises ir atrunāts Ceļu satiksmes likuma 71. pantā "Transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa un iekārtojuma nosacījumu pārkāpšana". Saskaņā ar likumu — par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no septiņpadsmit līdz divdesmit četrām naudas soda vienībām.
Saskaņā ar Administratīvās atbildības likumu, viena soda vienība ir 5 eiro, līdz ar to, aptuvenais sods par braukšanu bez octa polises var būt no 85 līdz 120 eiro. Savukārt, ja transportlīdzekļa vadītājs ir vienlaikus arī tā īpašnieks, viņam tiek piemērots sods, sākot no 350 eiro.
Braukšanas bez OCTA sekas:
Braukšanu bez OCTA polises var radīt dažādas sekas. Kā minējām iepriekš, braukt bez OCTA polises Latvijā ir aizliegts. Ja tiek fiksēts pārkāpums, transportlīdzekļa vadītājam un īpašniekam tiek piemērots naudas sods. Pie tam, par braukšanu bez OCTA polises sods var tikt piemērots vairākkārt.
Piemēram, ja braukšanu bez derīgas octa polises fiksē fotoradars un to pašu pārkāpumu vēlāk piefiksē arī Valsts policijas darbinieks, apturot transportlīdzekli, sods tiks piemērots par katru pārkāpumu atsevišķi. Taču sods par braukšanu bez OCTA polises nav vienīgā seka, kas var rasties. Apskatīsim vēl dažus papildu riskus.
Papildu riski bez OCTA:
Braukšana bez OCTA polises ir saistīta arī ar dažādiem papildu riskiem.
Ar negadījumu saistīto izmaksu segšana
Svarīgi ņemt vērā, ka, ja transportlīdzekļa vadītājs izraisa ceļu satiksmes negadījumu bez derīgas OCTA apdrošināšanas, visas ar negadījumu saistītās izmaksas – gan cietušo personu ārstēšana, gan zaudējumu atlīdzināšana par bojāto mantu – ir jāsedz pašam vadītājam. Tas var nozīmēt milzīgus finansiālos zaudējumus, kas ievērojami pārsniedz OCTA polises iegādes izmaksas. Svarīgi atcerēties, ka OCTA polise sedz sekojošus zaudējumus:
- Personai nodarīto zaudējumu atlīdzināšana līdz 5 210 000 eiro neatkarīgi no cietušo personu skaita;
- Mantai nodarīto zaudējumu atlīdzināšana līdz 1 050 000 eiro neatkarīgi no trešo personu skaita;
Liegta iespēja iziet tehnisko apskati
Tāpat svarīgi atcerēties, ka OCTA likums paredz, ka Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD) pirms transportlīdzekļa tehniskās apskates jāpārbauda attiecīgā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līguma spēkā esamība. Ja transportlīdzeklis nav apdrošināts, tehniskā apskate netiek veikta, un transportlīdzekļa īpašniekam vispirms jāiegādājas derīga OCTA polise. Tikai pēc tam ir iespējams turpināt tehniskās apskates procesu. Savukārt bez tehniskās apskates piedalīties ceļu satiksmē ir aizliegts.
Kā OCTA pārkāpumi tiek konstatēti: tehnoloģijas un pārbaudes.
Pārkāpums par braukšanu bez octa polises var tikt fiksēts gan ar tehniskajiem līdzekļiem, gan policistu darbu (apturot transportlīdzekli).
Pārkāpuma fiksēšana ar tehniskajiem līdzekļiem
Viens no tehniskajiem līdzekļiem, ko Valsts policija izmanto dažādu pārkāpumu fiksēšanai, ir fotoradari. Tie spēj ne tikai noteikt transportlīdzekļa ātruma pārsniegšanu, bet arī pārbaudīt, vai transportlīdzeklim ir derīga obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšana un vai tas ir izgājis ikgadējo tehnisko apskati. Ja tiek konstatēts pārkāpums, transportlīdzekļa īpašnieks saņem lēmumu par sodu, parasti ne vēlāk kā 45 dienu laikā pēc pārkāpuma fiksēšanas.
Pārkāpuma fiksēšana, apturot transportlīdzekli
Valsts policijas darbiniekiem ir tiesības jebkurā brīdī apturēt transportlīdzekli un pieprasīt vadītājam uzrādīt nepieciešamos dokumentus. Tāpat policija var veikt OCTA pārbaudi arī elektroniski, lai pārliecinātos, ka transportlīdzeklis ir apdrošināts, kā to nosaka likums.
Ja tiek konstatēts, ka OCTA polise nav derīga vai vispār nav iegādāta, vadītājam var tikt piemērots administratīvais sods un citi sankcijas, kas var ietvert arī transportlīdzekļa turpmākas lietošanas aizliegumu, līdz tiek nokārtotas visas prasības.
Vai OCTA var tikt atjaunota uzreiz pēc soda piemērošanas?
Jā, OCTA polise var tikt atjaunota uzreiz pēc tam, kad transportlīdzekļa īpašniekam vai vadītājam ir piemērots sods par braukšanu bez apdrošināšanas. Soda piemērošana neietekmē iespēju iegādāties vai atjaunot OCTA polisi. Pēc soda saņemšanas vadītājam ir jānodrošina, lai transportlīdzeklis būtu atbilstoši apdrošināts pirms tā turpmākas lietošanas.
Ko darīt, ja nokavēts OCTA derīguma termiņš?
Lai pārbaudītu polises derīguma termiņu un pārliecinātos, ka OCTA polise vairs nav derīga, var izmantot Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) mājaslapu e.csdd.lv, izmantojot elektronisko datu pakalpojumu, kur būs jāievada transportlīdzekļa reģistrācijas numurs vai šasijas numurs. Ja vēlaties informāciju iegūt no sava apdrošinātāja, to var izdarīt, apmeklējot apdrošinātāja mājaslapu, ja ir izveidots klienta profils, vai sazinoties ar apdrošinātāju personīgi.
Ja esi nokavējis OCTA polises derīguma termiņa beigas, rīkoties nepieciešams nekavējoties. Ir nepieciešams pēc iespējas ātrāk atjaunot polisi, lai novērstu riskus un sekas, kas saistītas ar braukšanu bez apdrošināšanas. OCTA polisi var iegādāties uz 3 mēnešiem, 6 mēnešiem, 9 mēnešiem vai 12 mēnešiem. Jaunu OCTA polisi ātri un vienkārši vari noformēt pie Balcia. Tāpat polisi var iegādāties pašapkalpošanās terminālos CSDD filiālēs visā Latvijā.
Nobeigumā ir svarīgi atcerēties, ka OCTA nav tikai likuma prasība, bet būtiska ceļu satiksmes drošības sastāvdaļa, kas nodrošina aizsardzību gan vadītājam, gan citiem satiksmes dalībniekiem. Braukšana bez derīgas OCTA var novest pie nopietnām sekām – gan naudas sodiem, gan lieliem finansiāliem zaudējumiem negadījuma gadījumā, kad visas izmaksas jāsedz no savas kabatas. Lai izvairītos no nevajadzīgiem riskiem, transportlīdzekļa īpašniekiem un vadītājiem vienmēr jāseko līdzi polises derīguma termiņam un laikus to jāatjauno.